torek, 14. februar 2012

Angažirana antropologija kot spreminjanje statusa quo

V pričujočem besedilu želim predstaviti glavne poudarke in različne pomene pojma

angažirane antropologije v sodobnem svetu. Poskušal bom analizirati stanje današnje

angažiranosti v antropologiji, njen možen doprinos k opozarjanju na družbene neenakosti in

podobno ter spreminjanju družbene resničnosti, končno pa bom skušal podati svoje mnenje o

predstavljeni tematiki.

Naj za začetek pojasnim svoj pristop k razumevanju besedil in izrazoslovja. Za angažirano

antropologijo se uporablja veliko različnih izrazov, ki sicer vsak s svojim poudarkom

pomenijo približno isto. Prevladujoč izraz je engaged anthropology, ki sem ga prosto prevajal

kot angažirano antropologijo, čeprav mislim, da prevod ne pokrije vsega pomena izraza

engaged. Z omenjenim prevodom sem poskušal najti najboljši ekvivalent angleškega izraza.

Različna pojmovanja angažirane antropologije bi rad predstavil od najširših opredelitev do

najnatančnejših. Wright omeni tri osnovne naloge vsake emancipatorične socialne znanosti,

med katere lahko sodi tudi angažirana antropologija. To so podajanje sistematičnih diagnoz

in kritik sveta, kot obstaja, predvidevanje možnih alternativ in razumevanje ovir, možnosti in

dilem te transformacije. V različnih časih in prostorih je lahko razmerje med temi nalogami

različno, vse pa so obvezne za obširno emancipatorično teorijo (Wright po Chari in Donner

2010: 82).

Angažirano antropologijo Guille-Escuret razume kot vez med fundamentalno in aplikativno

antropologijo, tj. kot tretjo antropološko dimenzijo (Baskar 1999: 51). Aplikativna veja

uporabnost vede reducira na uporabnost v okvirju dane situacije, pri tem pa se sooča z

nalogami, kot so mobiliziranje javnega mnenja, pozicija ljudi nasproti vladnih odločitev

in politik, kar pa bi lahko natančneje označili za naloge angažirane antropologije (Baskar

1999: 51). Ta je lahko razumljena kot del sodobne antropologije, ki odprto vključuje etične

in politične perspektive ter postavlja humanizem na najpomembnejše mesto (McConnell

Heyman 2005: 13). Tako lahko beremo, da

/E/tični-politični humanizem, še posebej iz antropološke 
perspektive, kaže na predanost do vseh ljudi na vseh krajih in časih, ki je mogoče izražen med in ne le v 
specifičnih družbah in kulturah. Zaveza [commitment] je torej tako intelektualna kot tudi moralna. (McConnell 
Heyman 2005: 14)


Setha M. Low definira angažirano antropologijo kot tiste aktivnosti, ki zrastejo iz občutka

zavezanosti do ljudi, s katerimi antropolog ali antropologinja dela (naj bodo to tako

posamezniki in posameznice kot tudi cele skupnosti). Na vrednotah temelječ odnos naj

torej gradi v spoštovanje in dostojanstvo, ki sta predpogoj za prednostni efekt angažirane

antropologije, promocijo socialne pravičnosti (Low in Merry po Low 2011: 390).

Angažirani antropologiji je po avtorici D. Soyini Madison blizu tudi poimenovanje kritične

etnografije, ki se začne z etično odgovornostjo. Ta temelji na občutku dolžnosti in zavezanosti

raziskovalca ali raziskovalke, da doprinese k spremembi stanja, ki ni tako, kot bi lahko bilo, v

stanje večje svobode in pravičnosti. S tem se ruši stanje statusa quo z osvetljevanjem globlje

ležečih in nejasnih posegov vzvodov moči in kontrole (Madison po Chari in Donner 2010: 76).

Angažirana antropologija se po mnenju nekaterih loči na šest področij, odvisno od oblike

angažiranosti. To so 1) delitev in podpora, 2) poučevanje in javno izobraževanje, 3) socialna

kritika, 4) sodelovanje, 5) zagovarjanje in 6) aktivizem (Low in Merry 2010: 203).

Poti do angažiranja antropologije je veliko. Lahko se jo postavi v center bodisi procesa

javnega ustvarjanja politik bodisi medijev, lahko se jo povezuje z akademskim delom, ki se

razširi na širše zanimanje za socialno problematiko. Nekateri so zelo aktivistično naravnani,

ko se zaposlijo s pričanjem o nasilju in socialnih spremembah, spet drugi širijo svoje znanje

med člane določene skupnosti. Zadnji dve možnosti sta še povezovanje antropoloških teorij

in praks za podajanje rešitev, nekateri pa poskušajo ponuditi empirične prijeme za socialno

ocene in etičnih praks (Low in Merry 2010: 204).

Da ne ostanemo le pri omenjenih načinih, je smiselno na kratko predstaviti Eriksenovo

razmišljanje, ko razglablja o načinih pisanja antropoloških besedil in s tem povezano

približanje angažiranosti. Avtor loči več slogov angažiranosti (styles of engagement), ki se

kažejo v pisanju antropoloških besedil, kot so defamiliarizacija (pokaže na drugačnost sveta,

kot se zdi na prvi pogled), kulturna samokritičnost (cultural autocritique), zastavljanje ugank

v besedilu, predstavitev poti določene osebe, piščeve intervencije (s političnimi in moralnimi

sodbami), esej in biografija (Eriksen 2006: 9-21).

Obstaja več konceptualnih pristopov približevanja angažiranosti. Mnogi (med drugim

Sanford in Angel-Ajani ter Speed in Hale) trdijo, da se kritično angažiranje lahko najbolje

doseže z aktivističnim raziskovanjem in zagovorništvom, kot pa z akademsko pozicionirano

kritiko kulture (Low in Merry 2010: 207). Zgoraj omenjeni Hale vidi dva možna pristopa k

angažirani antropologiji, to sta kritika kulture in aktivistično raziskovanje. V nadaljevanju

bomo na kratko razložili, zakaj preferira slednje. Kritika kulture (cultural critique) je

inherentno povezana s politično držo, pri njej pa je najpomembneje, da pomaga bralcu

pri mišljenju skozi politične opcije in strategije politično podrejenih akterjev. Vedno se

omenjena kritika kulture znajde med politično »levico« (left-wing), torej je njena pozicija

progresivna (več o tem glej Chari in Donner 2010: 75). Nadalje prideluje material, povezan

z bojem proti neenakosti, vendar ne predvideva sprememb antropoloških metod, ki bi jih

to početje zahtevalo (Marcus po Hale 2006: 103). Hale poudarja nujnost prilagoditve in

posodobitve antropoloških metod. Kot bomo videli v nadaljevanju, aktivistično raziskovanje

kot alternativa opisanem pristopu vzdrži ta imperativ. Aktivistično raziskovanje (activist


research) sprejema dvojno politično zavzemanje. Poskuša vzdržati težo lojalnosti svojem

akademskem ozadju (kritični intelektualni produkciji), hkrati pa poskuša biti lojalna tudi

principom in praksam ljudi, ki se borijo zunaj akademske sfere (Hale 2006: 104). Aktivistično

raziskovanje lahko potemtakem vodi v sodelovanje in dialog, saj že v svojem bistvu združuje

obe strani. Prav dialog je novo orodje antropologije, ki je šla korak naprej od ustaljenih

raziskovalnih metod in s tem združuje obe na prvi pogled nezdružljivi strani (Hale 2006:

105). Zdi se, da aktivizma in intelektualnega dela ne kaže povezovati, dejstvo pa je, da sta

inherentno povezana, saj prav socialna gibanja generirajo nova znanja, nove teorije in nova

vprašanja, ki jih lahko uveljavi trdna intelektualna angažiranost. Njuna povezanost je torej

neizpodbitna (Kelly po Hale 2006: 109).

Gavin Smith izhaja iz drugačnega pristopa, saj poudarja politično-ekonomsko kritiko. Avtor

kritizira poudarjanje terenskega dela, ki postalo čarobni ključ pri vstopu v svet »odraslih

antropologov«. Smith ponuja alternativo – uporabo politične prakse. S tem izgubljamo nekaj,

kar pogosto razumemo kot pot stran od doživetja, vendar izgubljamo včasih pojavljajoč se

izgovor, da prav intenziven teren preveč izčrpa za kasnejše angažiranje (Smith 1999: 14-5).

Naslednji primer kaže, da lahko tudi vlogo prostora uporabimo kot sredstvo za lastno

angažiranost. Setha M. Low si pri svojem angažirano antropološkem delu pomaga s

konceptom »oprostorjanja kulture« (spatializing culture; več o tem glej Low 2011: 391-

3). Ta pristop naj bi bil mogoč zaradi dejstva, da se v današnjem svetu velika mera socialne

neenakosti generira v prostorski in vladni kontroli (Low 2011: 403), izpostavljanje socialnih

neenakosti pa naj bi bil po Sethi M. Low eden od končnih smotrov angažirane antropologije.

Kot smo pokazali na primeru, je lahko koncept prostora učinkovit način, saj izhajamo

iz terenskih izkušenj (Low 2011: 403), kar predstavlja nasprotje zgoraj omenjenemu

Smithovem pristopu.

Naslednji možni pristop k angažiranosti poda Norma González, ki omenja nujo po aplikaciji

antropološke teorije v šolstvu. Trdi, da morajo raziskovalci šolstva, kajpada v okvirjih etične

refleksije, sprejeti nalogo angažiranosti večdisciplinarnega znanja, tudi antropologije, v dobro

kvalitetnega šolstva (González 2004: 23).

Zanimivo je mnenje, da je za močno refleksijo oblasti še najbolj primeren »amaterski

intelektualec«, saj je »profesionalni intelektualec« obremenjen z ozkoglednostjo svoje

discipline (Gordon po Chari in Donner 2010: 80-1).

Pogosto se pojavi očitek, da angažirani raziskovalci in raziskovalke izgubijo zahtevano mero

znanstvenosti. Eriksen poudarja na angažiranost antropologinj Mead in Benedict, katerih

knjige niso postale klasika znotraj antropološkega polja, so pa zato dosegle toliko večji

odmev v javnosti (Eriksen 2006: 3). Tako lahko beremo, da so Meadovi očitali, da je preveč

angažirana, da bi bila dovolj znanstvena (Low in Merry 2010: 205).

Opazi se lahko, da antropološka besedila le redkokdaj prodrejo med širšo javnost. Razlogi,

da antropologi in antropologinje večinoma ostajajo v akademskem svetu, so sledeči: delo je

močno časovno tempirano, primanjkuje dobrih povezav z zunanjim, neakademskim svetom,

akademski sistem pa daje odločno prednost objavam v strokovni literaturi, kar pa posledično

vodi v nezmožnost kvalitetnega pisanja, ki bi doseglo širšo javnost (Eriksen 2006: 130). Avtor

dodaja, da možen odgovor na to, zakaj antropološka besedila ostanejo v krogu vede, tiči v

tem, da akademska izobrazba teži k uničevanju naše zmožnosti dobrega pisanja (Eriksen

2006: 15). Kot vemo, je težko biti znanstven po tematiki in poljuden po izrazu, ki mora biti,

če hoče v svoji poljudnosti uspeti, »prožen in jasen« (Muršič 2011: 149).

Antropološke intervencije bi v javnost po Eriksenovem mnenju lahko prišle v obliki

antropološkega radia, filma in televizije, pri čemer opozarja, da je glavnina antropološke

intelektualne kulture ostala na ravni pisanja (Eriksen 2006: 38).

V zvezi z angažirano antropologijo se zastavljajo mnoge dileme, ki niso lastne le angažirani

antropologiji (čeprav ima tudi ta svoje specifike), lahko pa se prekrivajo kar s temeljnimi

dilemami in omejitvami celotne antropologije (več o tem glej Low in Merry 2010: 212).

Sklep

Slišimo lahko mnogo mnenj, ki podpirajo tezo, da naj bi raziskovanje z aktivnim glasnim

opozarjanjem na reprodukcijo socialne neenakosti prestopalo okvirje opazovanja raziskovanih

pojavov. Pisanje proti socialni neenakosti mora biti imperativ. Ne moremo razumeti, kaj se

po svetu dogaja, če nismo pozorni na dinamiko razdelitve moči povsod po svetu (Bourgois po

Chari in Donner 2010: 77).

Muršič trdi, da je modernizacija in internacionalizacija vede izjemno potrebna, vendar bi bilo

nekritično prevzemanje tujih pristopov nesmiselno. Po njegovem mora etnografija slediti

globalnim tokovom, hkrati pa temeljiti na lastni tradiciji (Muršič 1995: 152). Menim, da

sledenje angažiranosti kolegov in kolegic v angažirani antropologiji ne bi bil preveč radikalna

sprememba toka te vede na Slovenskem, hkrati pa bi to predstavljalo želeno sledenje

modernim tokovom.

Keesing pravi, da je največja antropološka prednost, torej poglobljen pogled na

določeno »kulturo« in nek lokalni način življenja, postala hkrati tudi slabost zaradi umevanja

kulture kot integrirane, v svoji notranjosti kohezivnih in nespremenljivih »totalnih sistemov«,

kot so jo generirali prav antropologi sami (Keesing 1981: 10). Ali se obeta korenita reforma

temeljnih antropoloških metodoloških prijemov? Dandanes so še vedno aktualni pomisleki,

kot jih v povezavi z metodologijo angažirane antropologije ali pa njenih (bodisi sorodnih

bodisi podrejenih) področij gojijo npr. Smith (1999: 14-5) in Hale (2006: 104).

Obstaja torej mnogo definicij, pristopov in konceptualnih predpostavk, na katerih stoji

angažirana antropologija. Naj bo to kritika kulture, čisti aktivizem, akademsko razglabljanje,

ekonomsko-politična kritika, … - vse omenjeno izhaja iz reflektirane kritičnosti do družbene

realnosti. Vse naštete »sile« so si enotne, da družbena realnost ni idealna, vse jo analizirajo.

Na tem mestu zavzemamo močno stališče, da antropologija »ne le dodaja svojega dela k

razumevanju sveta, temveč ga tudi pomaga spreminjati« (Eriksen 2006: 129).

Juš Škraban



REFERENCE:

Baskar, Bojan

1999    'Anthropologists Facing the Collapse of Yugoslavia.' Diogenes 47(4): 51-63.
             Chari, Sharad in Henrike Donner

2010    'Ethnographies of Activism: A Critical Introduction.' Cultural Dynamics 22(2): 75-85.
           
 Eriksen, Thomas Hylland

2006     Engaging Anthropology: The Case for a Public Presence. Oxford in New York: Berg.
             Gonzáles, Norma

2004 '   Disciplining the Discipline: Anthropology and the Pursuit of Quality Education.'
             Educational Researcher 33(5): 17-25.

Hale, Charles R.

2006     'Activist research v. cultural critique: Indigenous land rights and the contradictions of
             politically engaged anthropology.' Cultural Anthropology 21(1): 96–120.

Keesing, Roger M.


1981    Cultural Anthropology: A Contemporary Perspective. (2. izdaja.) Forth Worth,
            Philadelphia, San Diego, New York, Orlando, Austin, San Antonio, Toronto, Montreal,
            London, Sydney in Tokyo: Harcourt Brace Jovanovic College Publishers.


Low, Setha M.

2011    'Claiming Space for an Engaged Anthropology: Spatial Inequality and Social
            Exclusion.' American Anthropologist 113(3): 389-407.

Low, Setha M. in Sally Engle Merry

2010    'Engaged Anthropology: Diversity and Dilemmas: An Introduction to Supplement 2.'
            Current Anthropology 51(Supplement 2): 203-226.

McConnell Heyman, Josiah

2005    'Eric Wolf’s Ethical-political Humanism, and Beyond.' Critique of Anthropology
            25(1): 13-25.

Muršič, Rajko

1995    'Oddaljeni pogled na preplete etnološke samorefleksije: etnološki raziskovalni
            programi.' V: Razvoj slovenske etnologije od Štreklja in Murka do sodobnih etnoloških
            prizadevanj. Rajko Muršič in Mojca Ramšak, ur. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo. Str.
            147-154.

2011    Metodologija preučevanja načinov življenja: Temelji raziskovalnega dela v etnologiji
            ter socialni in kulturni antropologiji. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Smith, Gavin

1999    Confronting the Present: Towards a politically engaged anthropology. Oxford in New
            York: Berg.

Ni komentarjev:

Objavite komentar